Провідні мотиви колискових пісень

Тези 
 Провідні мотиви колискових пісень:

 - Колискові пісні – один із найдавніших жанрів народної словесності, що сягає своїм корінням міфологічного періоду творчості.
 - Набір мотивів пісень дуже обмежений:
   а) закликання чи запрошення сну до дитини (сон як істота, яка може заспокоїти і приспати дитину);
   б) відігнати від колисочки дитини злу, негативну силу (образ Бабая);
   в) через образи птахів (голуба, зозулі) приспати дитину надворі, бо, за народними уявленнями, сон на свіжому повітрі – духовне очищення;
   г) використання у піснях магічної сили трав ( рути, м’яти, хрещатого барвінку), у яких дитину купали перед сном, щоб він [сон] був міцнішим і здоровішим.
 - Колискові пісні – це твори, у центрі яких не стільки сама дитина і магічна дія слова на її ріст, здоров’я, щастя, а скоріше світ, у якому вона живе – її дім, родина.

 - Більшість колискових передбачає їх виконання мамою дитини, але зустрічаються також тексти пісень, які немовляті співає батько (звернення до свого малого сина з побажаннями йому швидко вирости і стати у всьому подібним до батька).

«Поетика жанру колискових пісень, їхні лексичні особливості»:

 - Колискові пісні – жанр, який має чітко визначену конкретну функцію: заспокоїти і приспати дитину. З цим основним їх призначенням і пов’язані особливості поетики жанру.
 - Ефект заколисування підсилюється гойданням дитини в колисці.
 - Одноманітний ритм виконання пісні.
 - Найпоширеніший прийом – різноманітні повтори, від анафори до повторів цілих рядків у вигляді наскрізних рефренів (деякі колисанки побудовані так, що кожен рядок повторюється по два чи більше разів).
 - Фонетичні ефекти, що надають мові мелодійності й ритмізації.
 - Заколисувальні вигуки-кліше «баю-баю», «Ой люлі-люлечки» і т. ін.
 - Здрібніло-пестливі форми (дитинонька, колисонька, матіночка).
 - Емоційність та багатопочуттєвість матерів при виконанні колискових пісень.
 - Форма діалогу матері, зверненого до дитини.
 - Використання найпростішої загальновживаної лексики, відсутність поетичних прийомів і тропів:
 а) з художньо-поетичних засобів найчастіше зустрічаються епітети  
    («золотенькі бильця», «шовкові вервечки», «пухові подушечки», «хата  
    тепленька»);
 б) рідко зустрічаються порівняння («білий, як лілея», «очка, як тернина»).
 - Одноманітність і монотонність виконання пісні.

«Колискові нашого дитинства»

 - Найдорожчою людиною для кожної дитини є її мама.
 - Перша мамина колискова.
 - Кожній матусі хочеться, щоб її дитина виросла здоровою, щасливою,  
    доброю та порядною людиною.
 - Мрії та сподівання наших мам у колискових піснях.
 - Ласкавий котик, воркітливі голуби, щебетливі ластівочки та фантастичні  
    Сонко й Дрімко – найулюбленіші наші перші казкові герої.
 - Прикликання доброї долі та щастя в колискових наших найрідніших.
 - Тексти колискових пісень, які співались у дитинстві учням класу (зі слів матусь, бабусь).

Комментариев нет:

Отправить комментарий