Тези
Провідні
мотиви колискових пісень:
- Колискові пісні – один із найдавніших жанрів
народної словесності, що сягає своїм корінням міфологічного періоду творчості.
- Набір мотивів пісень дуже
обмежений:
а) закликання чи запрошення сну до
дитини (сон як істота, яка може заспокоїти і приспати дитину);
б) відігнати від колисочки дитини
злу, негативну силу (образ Бабая);
в) через образи птахів (голуба,
зозулі) приспати дитину надворі, бо, за народними уявленнями, сон на свіжому
повітрі – духовне очищення;
г) використання у піснях магічної
сили трав ( рути, м’яти, хрещатого барвінку), у яких дитину купали перед сном,
щоб він [сон] був міцнішим і здоровішим.
- Колискові пісні – це твори, у
центрі яких не стільки сама дитина і магічна дія слова на її ріст, здоров’я,
щастя, а скоріше світ, у якому вона живе – її дім, родина.
- Більшість колискових передбачає їх
виконання мамою дитини, але зустрічаються також тексти пісень, які немовляті
співає батько (звернення до свого малого сина з побажаннями йому швидко вирости
і стати у всьому подібним до батька).
«Поетика жанру
колискових пісень, їхні лексичні особливості»:
- Колискові пісні – жанр, який має чітко визначену
конкретну функцію: заспокоїти і приспати дитину. З цим основним їх призначенням
і пов’язані особливості поетики жанру.
- Ефект заколисування підсилюється
гойданням дитини в колисці.
- Одноманітний ритм виконання пісні.
- Найпоширеніший прийом –
різноманітні повтори, від анафори до повторів цілих рядків у вигляді наскрізних
рефренів (деякі колисанки побудовані так, що кожен рядок повторюється по два чи
більше разів).
- Фонетичні ефекти, що надають мові
мелодійності й ритмізації.
- Заколисувальні вигуки-кліше
«баю-баю», «Ой люлі-люлечки» і т. ін.
- Здрібніло-пестливі форми
(дитинонька, колисонька, матіночка).
- Емоційність та багатопочуттєвість
матерів при виконанні колискових пісень.
- Форма діалогу матері, зверненого
до дитини.
- Використання найпростішої
загальновживаної лексики, відсутність поетичних прийомів і тропів:
а) з художньо-поетичних засобів
найчастіше зустрічаються епітети
(«золотенькі бильця», «шовкові
вервечки», «пухові подушечки», «хата
тепленька»);
б) рідко зустрічаються порівняння
(«білий, як лілея», «очка, як тернина»).
- Одноманітність і монотонність
виконання пісні.
«Колискові нашого
дитинства»
- Найдорожчою людиною для кожної
дитини є її мама.
- Перша мамина колискова.
- Кожній матусі хочеться, щоб її
дитина виросла здоровою, щасливою,
доброю та порядною людиною.
- Мрії та сподівання наших мам у
колискових піснях.
- Ласкавий котик, воркітливі голуби,
щебетливі ластівочки та фантастичні
Сонко й Дрімко – найулюбленіші
наші перші казкові герої.
- Прикликання доброї долі та щастя в
колискових наших найрідніших.
- Тексти колискових пісень, які
співались у дитинстві учням класу (зі слів матусь, бабусь).
Комментариев нет:
Отправить комментарий